Kamper Hanze Kogge
Clipper Stad Amsterdam
Vaartocht WSS Schepenliefhebbers bekijken Maasvlakte 2
Ruilbeurs Vlaardingen
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Lij maken

Om de positie te bepalen gebruikt men heden ten dage satellietplaatsbepalingssystemen, zoals GPS. In het verleden gebeurde dat met een sextant en hemellichamen, zoals sterren. Maar de aloude traditie om Nederlandse loodsboten te vernoemen naar sterren wordt in ere gehouden. Treffend voorbeeld hiervan is de PROCYON, vernoemd naar de heldere dubbelster van het sterrenbeeld Canis Minor (Kleine Hond). Het is een van de drie vaartuigen uit de P-Klasse. De overige twee zijn de POLARIS (Poolster) van Ursa Minor (Kleine Beer) en de POLLUX van Gemini (Tweelingen), waarbij Castor de andere ster van dit sterrenbeeld is.

Een schip nadert het loodsstation en er staat een vrij krachtige wind van zeker 5 Beaufort. Die geeft een knobbelig zeetje en de PROCYON ligt dwars op de golven om lij te maken. Zo wordt aan stuurboord de loodsjol uit wind en golven gehouden. Als de jol te water gaat en onderweg is, moet het te beloodsen schip ook lij maken om de loods, in de beschutting van de van de wind afgekeerde zijde, aan boord te laten klimmen. Bij het aanklampen van de loodsladder zal de loods overstappen als de jol op de top van een golf zit. Als het door nog slechter weer en hoge zee onveilig wordt, wordt de loodsdienst gestaakt.

De 81 meter lange PROCYON is van 2014 en werd gebouwd door Barkmeijer in Stroobos, Friesland. De POLLUX is een jaartje ouder en de POLARIS kwam in 2012 in de vaart. Vanuit verduurzamingsambitie wordt gevaren op een 30 procent blend van biobrandstof van GoodFuels. Hiermee wordt 25 procent CO2 reductie behaald. Zo levert het Loodswezen een milieugerichte bijdrage aan het veilig en vlot afhandelen van het scheepvaartverkeer.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 99)

This page is created with TreePad