Passenger (Cruise) Ship. AIDAdiva
Deel 7 van 'Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam  (klik hier)
Dit jaar 2 vaartochten  (klik hier)
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
BRITANNIA en BREXITANIA

Het cruiseseizoen 2019 is op 7 maart met twee schepen tegelijk van start gegaan. Het waren de AIDAcara en AIDAmar die de ouverture inluidden van meer dan 100 aanlopen, met voor Rotterdam het drukste cruisejaar ooit. Met 38.557 en 71.304 BT was het AIDAduo niet bijster groot, maar bij elkaar toch meer dan 100.000 BT. Twee van die schepen achterelkaar komt niet zo vaak voor, maar met lengtes van 193 en 253 meter was er voldoende ruimte aan de Wilhelminakade. Zo ook drie weken daarna voor de BRITANNIA van 330 meter en 143.730 BT.

Na meer dan een eeuw werd de kade in 1997 bij Gemeenteraadsbesluit omgedoopt in Holland Amerikakade, maar die naam is nooit beklijfd in de volksmond. Bram Peper was toen burgemeester en zijn naam is beter blijven hangen. Verwarrend is dat het gebied wordt aangeduid als Wilhelminapier en de achter de kade lopende straat wel Wilhelminakade heet. Zo heeft Rotterdam een unieke kade zonder kademuur, waar nooit en te nimmer schepen kunnen afmeren. Ook de tekst op de in de kade verankerde gedenksteen maakt het er niet duidelijker op:  

H.M. WILHELMINA
KONINGIN DER NEDERLANDEN
PLAATSTE 30 MEI 1891 DEZEN GEDENKSTEEN
BIJ DEN BOUW DER KADE DIE TER HERINNERING AAN
H.D. EERSTE BEZOEK AAN ROTTERDAM
WILHELMINAKADE
GENOEMD WERD
H.D. = Hoogst Dezelve en de BRITANNIA zelf doet, met haar stilistische Union Jack, denken aan een ander Koningshuis en zeker aan de uittreding van Groot Brittannië uit de EU. Hierbij zou BREXITANIA als scheepsnaam bepaald niet misstaan. Het land is in een enorme impasse geraakt en de tijd van 'Rule, Britannia! Britannia, rule the waves' is al veel en veel langer voorbij. Dat is in Brussel hooguit verworden tot 'Wave, Britannia! Britannia, wave the rules'. 

Het vlaggenschip van P&O Cruises kwam uit Southampton en was in de vroege ochtend bezig om af te meren. Dat gebeurde zonder sleepboten, want zoals de symbolen aangeven heeft ze drie boegschroeven. Ook achter zijn er drie, maar die heten hekschroeven. Alle zes hebben een vermogen van 2500 kW. P&O werd in 1837 opgericht en begon al in de jaren '40 van de vorige eeuw met cruises. Het is de oudste nog bestaande cruisemaatschappij, maar de Peninsular and Oriental Steam Navigation Company is geen Engelse company meer. In 2003 kwam het in handen van de Amerikaanse Carnival Corporation, waarvan ook de Holland America Line een dochter is. P&O Cruises heeft zeven schepen en een achtste in aanbouw, de IONA die met 180.000 BT in 2020 het nieuwe vlaggenschip wordt. Brexit of geen Brexit, de mastodont voor 5200 passagiers wordt gebouwd in Duitsland op de Meyer Werft in Papenburg en de Groningse Eemshaven wordt dan normaliter de locatie waar het schip wordt afgebouwd en bevoorraad.  

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Jan de Jonge & Reinier van de Wetering
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 88)

This page is created with TreePad