Vaartocht 2018
Nationaal Sleepvaart Museum schrijft LEGO®-bouwwedstrijd uit!
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
Schip & Haven
De een zijn dood, de ander zijn brood

Toisa van de Griekse reder Gregory Callimanopulos was, met 26 oranje eenheden, een markante speler in de offshore. Door de malaise in die sector werd begin 2017 het faillissement aangevraagd. De in aanbouw zijnde TOISA PATROKLOS dreigde tussen wal en schip te verdagen, maar werd desondanks eind 2017 opgeleverd zonder overdracht. Allseas van Edward Heerema zocht een geschikt schip om de PIONEERING SPIRIT (die hier 17 mei verwacht wordt) te gaan assisteren bij de geboekte orders op de Noordzee (en zo kwam 9 februari 2018 het schip in hun handen. Het zal geen koopje geweest zijn, maar toch. De naam werd FORTITUDE, oftewel geestkracht, en dat is geheel in lijn.

Het MOCV (Multipurpose Offshore Construction Vessel) werd gebouwd door HHI (Hyundai Heavy Industries) in Ulsan, maar is ontworpen door het Noorse Ulstein. De FORTITUDE is uitgerust met een geavanceerd DP (Dynamic Positioning) systeem en geschikt voor vele doeleinden in de olie- en gassector, zoals pijpleiding en kabellegger in diep water, maar ook voor constructiewerkzaamheden van FPSO's en booreilanden. Het X-Boeg rompontwerp geeft minder golfweerstand en reduceert het brandstofverbruik. 150 meter lang en 32 breed, geeft dat een werk- en opslagoppervlak van 2900 m². De zwaarste kraan kan 900 ton lichten en er is accommodatie voor 250 mensen.

De FORTITUDE kwam van Singapore en is in de ochtendzon op weg naar Broekman in de Waalhaven. Daar werd een module geladen voor Platform K13A in de Noordzee, op zo'n 100 kilometer WNW van Den Helder. Het is een al langer bestaand productieplatform dat 30 meter boven zee uitsteekt. Bijzonderheid is dat het tevens fungeert als weerstation voor het KNMI en ook de golfhoogten meet.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Piet van Dijk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 61)

This page is created with TreePad