De optionele vaartocht op 17 oktober gaat definitief NIET door.
Vaartocht 2020
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Klaar voor onderwater

Het is een vakterm die onverbrekelijk is verbonden met onderzeeboten. Het lijkt er wel op, maar gaat niet op voor de chemicaliëntanker BOW HARMONY die voorover gekropt ligt. Kroppen is namelijk de gewichtsverdeling in een schip zodanig veranderen dat het voor- of achterschip gedeeltelijk bovenwater komt. Er zijn kennelijk schroef of roerreparaties aan de gang en op deze manier wordt een dure dokbeurt vermeden. Naast kroppen is er ook nog krengen en dat is een schip met ballasten grote slagzij geven over stuurboord of bakboord.

Het is wel een vreemd gezicht, maar bij ROG Ship Repair op Pier 4 in de Waalhaven kan dat probleemloos. ROG is de afkorting van Rotterdam Offshore Group, gevestigd op de plek waar jarenlang de bekende Scheepswerf en Machinefabriek Waalhaven was gesitueerd. Ook het sjorbedrijf Oceana, dochter van het Russische Transworld Marine, heeft er lange tijd gezeten. In 2005 vestigde zich Serdijn Ship Repair op Pier 4 en in 2014 nam Martin van Leest de zaak over en begon met ROG. In 2019 werd het oude kantoor vervangen door een modern pand.

De BOW HARMONY is van 2008, vaart onder Noorse vlag en is 170 meter lang en 27 breed. Met een DWT van 33.619 en 16 roestvrijstalen ladingtanks is het een chemicaliëntanker van bescheiden formaat. Ze kwam van Buenos Aires en deed eerst een Vopak triootje. Haar lading werd gelost bij Vopak in de 3de Pet, vervolgens bij Vopak Vlaardingen en tenslotte bij Vopak Chemiehaven. Rederij Odfjell uit Bergen opereert met 80 chemicaliëntankers. Na drie dagen in de Waalhaven vertrok de BOW HARMONY ledigscheeps en klaar voor bovenwater naar Antwerpen.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp en Piet van Dijk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 117)

This page is created with TreePad