Ruilbeurs 4 december 2019 !!
MSC Grandiosa
Interceptor 004
Vaartocht WSS Schepenliefhebbers bekijken Maasvlakte 2
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Schip of boot?

Vaartuigen van geringe afmeting worden in het algemeen aangeduid als boot. Als ze groter zijn, en zeker bij zeegaande vaartuigen, is sprake van een schip. Toch gaat dat niet altijd op, zoals we hier te maken hebben met twee scheepstypes die niet klein zijn, maar toch boot heten. Een autoboot en sleepboten. Ze liggen al ingespannen om te gaan bochten naar het achterste deel van het Calandkanaal. Dat is niet zo lastig, maar wordt het pas als de autoboot door de Calandbrug moet. Bij het remmingwerk van het hefdeel is de doorvaartbreedte 46 meter en met de 35,4 meter brede MORNING PROSPERITY hou je dan niet veel over. Bij wat hardere wind kan dat met zo'n windvanger van 200 meter best lastig zijn.

Er passeren jaarlijks zo'n 250 autoboten en een betonnen windscherm aan de wal zorgt voor een 'oppertje' bij de 500 passages. De van Dublin komende autoboot passeerde zonder problemen. Na de brug draaide ze de Brittanniëhaven in, om bij RCT (Rotterdam Car Terminal) Koreaanse auto's te lossen en Europese te laden. Dat past ook bij de rederijnaam EUKOR, want het is de afkorting van Europe & Korea. Men opereert met 80 schepen en is op papier een Zuid-Koreaanse rederij. Ze behoren echter tot de Wallenius Wilhelmsen Group. de marktleider in overzees autovervoer, met het hoofdkantoor in Lysacker bij Oslo.

De MORNING PROSPERITY kwam 2017 in de vaart en vaart onder de vlag van de Marshall Islands. Er is parkeerplek voor 7549 CEU (Car Equivalent Units), de standaardmaat voor personenauto's, die is afgeleid van de Toyota Corona RT 43 uit 1967. Na een halve dag en opnieuw een probleemloze brugpassage werd koers gezet naar Wallhamn, ten noorden van Gothenburg.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Piet van Dijk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 104)

This page is created with TreePad