Nationaal Sleepvaart Museum schrijft LEGO®-bouwwedstrijd uit!
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Drie zeesterren

Tankopslag- en transportbedrijf Koole begon ooit als eenmansbedrijfje in Schipluiden. Het was Cornelis Koole Sr. die daar in 1943 met een tankbakje van 40 ton begon met het vervoer van oliën en vetten. Bij het 75jarig bestaan in 2018 had Koole een vloot van 12 hi-tech binnenvaarttanklichters, plus drie kustvaarders, de STAR ARUBA, STAR BONAIRE en STAR CURACAO. Drie zeesterren, waarvan de laatste met 4400 ton factor 110 groter is dan waar hij mee begon. Het zijn alle drie eetbare oliën ofwel PPO (Puur Plantaardige Oliën) tankers.

Het bleef niet beperkt tot vervoer, maar werd ook tankopslag en in 1957 werd, vanwege de daar aanwezige voedselindustrie, Schipluiden verruild voor Wormerveer. In 1999 werd fors geïnvesteerd door Panocean Pernis over te nemen, waarmee Koole opslagfaciliteiten aan diep water verkreeg in de monding van de 1ste Pet. Daar lossen vele tankers hun ladingen kokos-, palm-, raapzaad-, soja- en zonnebloemolie, maar ook bijvoorbeeld molasse. Met tanklichters gaat dat landinwaarts en ook naar Duitsland. De kustvaarders transporteren
partijen naar Engeland en andere Europese bestemmingen.

In 2011 werd Koole verkocht aan EQT, investeringsfonds van de Zweedse miljardairsfamilie Wallenberg. EQT verkreeg tevens een meerderheidsbelang in de Argos Terminals van Peter  Goedvolk in de 2de Pet. Hiermee werd de opslagcapaciteit van Koole verdrievoudigd tot 2 miljoen m³ en zat Koole gelijk in de minerale olie- en chemicaliënopslag. Voor 85 procent in Rotterdam, maar ook in Amsterdam, Zaandam, Nijmegen, Avonmouth, Liverpool en Gdynia. In 2016 kwam Koole in handen van de institutionele beleggers IFF Investment Luxemburg en Kentucky Coöperatief U.A.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 66)

This page is created with TreePad