Nationaal Sleepvaart Museum schrijft LEGO®-bouwwedstrijd uit!
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Geen TEU, maar CEU

De ladingcapaciteit van containerschepen wordt aangeduid met het aantal TEU (Twenty Foot Equivalent Units). Die 20 voet betreft de lengte van een standaardcontainer, die verder 8 voet breed en 8,5 voet hoog is. In het metrieke stelsel is dat 6,10 x 2,44 x 2,59 meter. De meeste containers zijn 40 voeters en worden ook wel FEU genoemd, waarbij 1 FEU geldt als 2 TEU. Autoboten hebben geen TEU, maar CEU (Car Equivalent Units) als aanduiding. De maten hiervan zijn 4,125 x 1,55 x 1,40 meter. Ze zijn afgeleid van de Toyota Corona RT 43 uit 1967.

Wereldwijd worden enorme aantallen auto´s getransporteerd en er zijn autoboten van wel 8500 CEU. De GLOVIS CAPTAIN is met 6712 CEU een maatje kleiner, maar toch zijn dat nog heel wat auto´s. Het zullen geen Toyota´s zijn, maar meer Hyundai´s, Kia´s en Ssangyong´s. Glovis (Global Vehicle Impeccable Service) behoort namelijk tot de Hyundai Group, de Zuid-Koreaanse multinational van het bekende handelsmerk. Zij produceren niet alleen auto´s, maar ook bijvoorbeeld stereo apparatuur. HHI (Hyundai Heavy Industries) is actief in olie, gas en offshore, maar bouwt ook schepen, zoals deze GLOVIS CAPTAIN.

Ze heeft in de Brittanniëhaven auto´s gelost, zit hier bij de Maas 5 boei, en is op weg naar Bremerhaven. Het 200 meter lange schip kwam 2015 onder de vlag van de Marshall Eilanden in de vaart. Zo heeft Hyundai Glovis 66 autoboten varen, waarvan de helft is gecharterd. Daarnaast heeft de rederij 24 bulkcarriers en 12 tankers, waarvan 6 VLCC´s. Rederij HMM (Hyundai Merchant Marine) heeft 27 bulkcarriers en ook 12 tankers, waarvan 5 VLCC´s. Ze hebben geen autoboten, maar staan met 90 containerschepen net in de top tien.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 64)

This page is created with TreePad