Cruise) Schip Seabourn Ovation
Excursie het Havenbedrijf Rotterdam
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Op maat gesneden

Zo op het eerste gezicht lijkt het een autoboot, maar dat is het niet. Het betreft een TEFC (Totally Enclosed Forestry Carrier), ontworpen om gevoelige ladingen weersbestendig over te slaan. Dek en ruimen zitten onder een overkappende opbouw, waarin ook twee uitklapbare portaalkranen staan. Die kunnen naar voor en achter rijden om de ruimen te laden of te lossen. Aan- en afvoer van lading gaat via de twee grote zijluiken die, als het schip voor de kant ligt, omhoog geklapt worden.

De van origine Noorse rederij Gearbulk uit Bergen vervoert veel bosbouwproducten, zoals hout(pulp) en papier, maar ook breakbulk, staal en non-ferrometalen, ladingen die niet nat mogen worden. Men vaart veelvuldig op Canadese havens, aan zowel de Oost- als Westkust, met veel regendagen, waarbij op deze manier geen oponthoud ontstaat. De JAEGER ARROW heeft vijf ruimen, waaronder twee met tanks voor vloeibare pek of hars van pijnbomen. Deze vloeistoffen hebben een hoge viscositeit en om ze vloei- en pompbaar te houden, kunnen de tanks verwarmd worden tot 225 graden Celsius.

Gearbulk is marktleider met deze OHGC (Open Hatch Gantry Craned) vessels en inclusief de bulkcarriers omvat hun totale vloot zo'n 70 schepen. De meeste scheepsnamen eindigen op ARROW. Tot 1991 was de rederij van de familie Jebsen in Bergen die, met 51 procent van de aandelen, nog steeds de meerderheid bezit. De overige 49 procent is van de Japanse rederij MOL (Mitsui O.S.K. Lines). In 2016 sloot Gearbulk een joint venture met Grieg Star, eenzelfde soort rederij met zo'n 40 schepen en ook uit Bergen. Hun scheepsnamen beginnen met STAR. De G2 Ocean joint venture is voor 65 procent van Gearbulk en 35 procent is van Grieg Star.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 74)

This page is created with TreePad