Goud van Oud - 502-509
Vaartocht WSS Schepenliefhebbers bekijken Maasvlakte 2
Ruilbeurs Vlaardingen
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Japanse stootkussens

Bij een vaartuig met zo'n bijzondere last rijst onmiddellijk de vraag: Wat gaat daar nou? Het lijkt wel een pakezel die, zwemmend met een last op zijn rug, de rivier oversteekt. Dat is het natuurlijk niet, maar wel de KEVIN C die als lastdrager vier zogeheten Yokohama fenders torst. Ze worden gebruikt als stootkussen om beschadiging te voorkomen bij STS (Ship-To-Ship) transfer. Boord-boord overslag van olie(producten), maar ook van droge bulk, op met name boeien of palen, is in Rotterdam van oudsher een beproefde overslagmethode.

MariFlex in Vlaardingen is een toonaangevende dienstverlener voor de scheepvaart, met onder meer de afhandeling van vloeibare lading. Daarbij kunnen Yokohama fenders nodig zijn die dan met de KEVIN C aan en afgevoerd worden. De drijvende kraantruck, vernoemd naar een zoon van directeur Ruud Kogels, keert terug van een STS klus op de Palen 91 in de Prinses Alexiahaven en gaat naar de Vlaardingse Zevenmanshaven waar MariFlex is gevestigd. De naam Zevenmanshaven is afgeleid van de voormalige Zevenmanspolder die in 1860 opging in de Vettenoordse polders.

De naam Yokohama fender komt van de Yokohama Rubber Co., Ltd., die deze stootkussens in 1958 ontwikkelde en introduceerde. Het zijn pneumatische fenders met een bandennet van auto of vrachtwagenbanden met horizontale en verticale kettingen. Die zijn als een net rond de fender bevestigd, waarbij ter voorkoming van schade de kettingen beschermd worden door rubberen hulzen. De standaard interne druk bedraagt 0,5 bar. Yokohama fenders worden ook veel gebruikt in de offshore en zijn leverbaar in diverse maten. De grootste heeft een diameter van 6 meter, is 11 meter lang en heeft een gewicht van 17 ton.

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 100)

This page is created with TreePad