Vaartocht WSS Schepenliefhebbers bekijken Maasvlakte 2
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Een oude bekende

Ze ligt veilig in moeders schoot op de Palen 80 in het Calandkanaal. Dat is wel eens anders geweest, want de tanker werd 10 jaar geleden in het noordelijk ankergebied geramd door de JORK RANGER. Ze ligt hier nu in ballast, maar was toen geladen met kerosine en liep een gat op van 5 bij 6 meter, waaruit vliegtuigbenzine lekte. Dat is niet zonder gevaar, maar de lading in de lekke(nde) tank werd overgepompt naar een andere, waarmee door snel handelen erger werd voorkomen.

De MINDORO (106.741 DWT en 244 bij 42 meter) kreeg, na inspectie buitengaats en een borgstelling, toestemming tot binnenkomst en ligplaats op de Palen 83, waar de lading in een andere Aframax werd overgeslagen. De ‘afdruk’ van de JORK RANGER, een feeder van 141 meter, was duidelijk herkenbaar. De schade werd bij Damen Shiprepair in Dok 8 hersteld. Gezien de schade die de JORK RANGER opliep, zou de naam SHARK RANGER beter passen.

De MINDORO heeft nu iets anders opmerkelijks. Aan bakboord van de schoorsteen staat er nog een en die herbergt de geïnstalleerde scrubber. Bij sommige schepen lijkt het meer op een rugzak, maar hier staat de uitlaatgassenwasser ernaast. Per 1-1-2020 is het niet langer toegestaan zware stookolie te gebruiken, tenzij een schip een scrubber heeft. Zo niet, moet op veel duurdere laagzwavelige brandstof (VLSFO) gevaren worden. Het was voor de Griekse reder George Economou van TMS Tankers Ltd. een simpele rekensom om daarin te investeren. Met een prijsverschil van $250 – $300 per ton kan zo'n scrubber binnen een jaar terugverdiend zijn.

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 105)

This page is created with TreePad