Goud van Oud 462-465
Amerikaanse trainingsschip State of Maine
         Vaartocht 2018
Nationaal Sleepvaart Museum schrijft LEGO®-bouwwedstrijd uit!
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
Schip & Haven
In vier dagen van hot naar her

De Holland-Amerika Lijn had vroeger tientallen vrachtschepen waarvan de naam eindigde op DYK. Ze voeren onder Nederlandse vlag, maar dyk met een i-grec paste taalkundig beter in Amerika. Ze bestaan niet meer en wat nu nog rest is het achtervoegsel DAM op cruiseschepen van de Amerikaanse Holland America Line. Tegenwoordig bestaan er nog wel dijkschepen en Navigia Shipmanagement in Groningen heeft 20 van die dijken in de vaart. Merendeels onder Nederlandse, maar ook onder Cypriotische en Liberiaanse vlag.

Een van de Liberianen is de AKERDIJK, een containerfeeder van 168 meter met plek voor 1436 TEU. De naam zal geen verwarring geven, want ze vaart niet op Amerika, maar op Rusland. Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad om alle lading bij elkaar te sprokkelen. In vier dagen waren er acht verschillende ligplaatsen voor nodig. Eerst op de Maasvlakte (Amazonehaven ECT, Beerkanaal ECT en Amaliahaven RWG), daarna in de Eemhaven (Alexanderhaven RST en Beatrixhaven RST), opnieuw op de Maasvlakte (Europahaven FWP en Yangtzehaven Euromax) en tot slot weer de FWP (Feederwachtplaats), voordat na het zoveelste 'voor en achter' koers werd gezet naar Sint-Petersburg. Het is wat je noemt 'van hot naar her', met een heuse aanslag op de arbeidsrusttijd van de bemanning.

Als de AKERDIJK op weg is naar de Eemhaven speert bij Hoek van Holland de K.R.V.E. 61 met een bloedgang voorbij en gaat van de Berghaven naar de Pistoolhaven. De crewtender wordt niet ingezet voor het losgooien en vastmaken van trossen, maar wel voor het vervoer van met name loodsen en andere personen. Een John Deere van 455 kW genereert met 2100 rpm een snelheid van 60 km per uur.
.
Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 64)

This page is created with TreePad