Passenger (Cruise) Ship Marco Polo
Per 1 januari 2019 Scheepsfotoruilbeurs
Excursie naar het Havenbedrijf Rotterdam is verzet  naar 17 januari 2019.
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Vol vooruit

En avant komt uit de Franse taal en betekent: vooruit! Dat geldt zeker voor deze zeesleper, die flink de sokken erin heeft gezet. Als ´losse boot´, zonder verder iets op sleeptouw, straalt de kracht er vanaf. De EN AVANT 20 komt terug van een offshore klus en heeft niet alleen een boegsnor, maar trekt ook een verraderlijke hekgolf. Bij de MAAS 3 en net binnen de Paddestoelen kan dat geen kwaad, maar verderop zal vaart geminderd moeten worden. Anders ontstaat er teveel zuiging en zou het niet de eerste keer zijn dat mensen een nat pak oplopen of in het ergste geval te water raken.

De naam is kenmerkend voor schepen van Rederij T. Muller in Dordrecht, die nog eens benadrukt wordt door de M in de schoorsteen. Ze zijn gevestigd aan de Merwekade, toevallig ook met een M. Teunis Muller was de grondlegger van het bedrijf dat in 1918 werd opgericht en toen ook nog de naam Sleepdienst ´En Avant´ voerde. Het is al meer dan een eeuw een familiebedrijf. De huidige directeur is Bram Muller. De vloot omvat 6 zee- en 3 havenslepers, allemaal met de naam EN AVANT, gevolgd door een nummer. Daarnaast heeft men nog 3 duwboten. De ´30´ is met 110 ton Bollard Pull de sterkste, maar de ´20´ mag er, met 70 ton, ook zijn. Bollard Pull is de paaltrekkracht in metrieke tonnen die bij testproeven is bepaald.

De ´20´ is van Duitse makelij en werd in 2006 opgeleverd door Lindenau in Kiel. Er staat een Belgische ABC (Anglo-Belgian Corporation) dieselmotor in van 1523kW, wat overeenkomt met 2074 ouderwetse paardekrachten. Voor Muller is niets onmogelijk, zij hanteren een treffende slogan: ´When your transport seems impossible, our job is just getting started and we´ll lead the way´.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 78)

This page is created with TreePad