Vaartocht 2020
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Goeiemorgen loods

Autoboten vallen op door hun aparte vorm en deze MORNING PILOT eens temeer door de opmerkelijke scheepsnaam. Als men dan ook nog in de ochtend de loods oppikt, is sprake van een toevalstreffer en er vaart verder geen AFTERNOON of EVENING PILOT. Wel heeft EUKOR Car Carriers zo'n 50 PCTC (Pure Car and Truck Carriers) met MORNING als eerste naam. De capaciteit van autoboten wordt uitgedrukt in CEU (Car Equivalent Units). Voor deze PCTC zijn dat er 7600. De GT bedraagt 65.276, de lengte 200 meter en de breedte 35,4.

De naam EUKOR, afgeleid van Europe & Korea, is op papier een Zuid-Koreaanse rederij in Seoul, maar voor 80 procent van de Zweeds⁄Noorse Wallenius Wilhelmsen Group. De overige 20 procent is wel Koreaans en van de Hyundai Motor Company en Kia Motors Corporation. De MORNING PILOT gaat naar de Brittanniëhaven om bij RCT (Rotterdam Car Terminal) Zuid-Koreaanse auto's te lossen en in Europa gefabriceerde auto's te laden. Ten gevolge van de pandemie door het Chinese coronavirus, met de infectieziekte COVID-19, is de vraag naar nieuwe auto's afgenomen en zijn het er minder dan gebruikelijk. De slogan van EUKOR is 'We Deliver' en die wordt dus wel waargemaakt.

De WW Group is in deze vervoerssector wereldleider en opereert vanuit Oslo op 15 handelsroutes met 126 autoboten, waarvan 73 van EUKOR en 52 van WW Ocean. De Zweedse partner Wallenius, van oudsher bekend als innovatief, heeft de OCEANBIRD in ontwikkeling. Het betreft een wPCC (wind Pure Car Carrier) van 200 bij 40 meter en 7000 CEU. Met vijf 80 meter hoge mastzeilen gaat men weer terug naar de zeiltijd. Er wordt beoogd dat het schip in 2024 in de vaart komt.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 118)

This page is created with TreePad