Nieuw Statendam  new
Seadream 1  new
Sky Princess  new
Branchavond !!
Vaartocht 2020
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Collaps van de booming cruisemarkt

Met 23 nieuwe schepen beloofde 2020 een booming cruisejaar te worden, een verwachtingspatroon dat wreed verstoord werd door de coronacollaps. De cruisemarkt stortte volledig in en alle 334 schepen van de bij de CLIA (Cruise Lines International Association) aangesloten rederijen bleven voor de kant, gingen ten anker of hielden noodgedwongen gaande. Of en wanneer het cruisen weer hervat kan worden, is ongewis. Misschien gaan ze wel naar de Noorse fjorden, niet om te cruisen, maar om te worden opgelegd, net zoals dat destijds het geval was met lange rijen supertankers.

Passagiersloze schepen hebben aanzienlijk minder bemanning nodig, maar hoe krijg ik de, uit meerdere nationaliteiten bestaande, bemanningen gerepatrieerd als vliegen nauwelijks mogelijk is. Op veel schepen bestaat de bemanning voor een groot deel uit Filipijnen en een flink aantal zette dan ook koers naar Manilla, waar medio mei 24 schepen werden gespot. Er zijn ook nog andere nationaliteiten en zodoende liepen in korte tijd vijf cruiseschepen Rotterdam aan, de REGAL PRINCESS, SEADREAM 1, SKY PRINCESS, NIEUW STATENDAM en SEABOURN OVATION. Ze bleven kortstondig, behalve de REGAL PRINCESS, die zo´n 1000 personen ontscheepte en vervolgens parkeerde op de Palen 91 in de Alexiahaven. Op de Palen 90 lag de AMYNTAS, een ULCC van 320.785 DWT, met 333 meter drie meter langer dan de REGAL PRINCESS. Het zeehavengeld verschilt beduidend meer. Geladen met 300.000 ton ruwe olie is dat 249.552 Euro en voor de REGAL PRINCESS, tegen 11,3 cent per BT, een schamele 16.269 Euro. Daarna ging ze, net als de NIEUW STATENDAM en SEABOURN OVATION, ten anker voor de kust bij Katwijk.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp, Kees van der Hoeven en Andy Klein
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 112)

This page is created with TreePad