vrijdag 19-01-2018 Branchavond
Excursie naar SIMWAVE  
Vijfde havenfotoboek
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
Schip & Haven
ROELOF en LEAH

Twee namen die zomaar de aanhef zouden kunnen zijn van de kennisgeving van een voorgenomen huwelijk, maar dat is niet het geval. Ze zaten wel achter elkaar aan, waarbij LEAH een uurtje voor lag op ROELOF. Het was stormachtig en door de knobbelige zee was de loodsdienst (buitengaats) gestaakt, maar eenmaal binnen de pieren konden ze per tender beloodst worden. De ongeladen ROELOF heeft een aardig vrijboord en de loodsladder hangt al klaar. De LEAH ligt diep geladen en heeft zo'n gering vrijboord dat de loods zo kan overstappen, tenminste als het schip in rustiger vaarwater komt.

Beide schepen voeren de Nederlandse vlag en verschillen vier jaar in leeftijd. ROELOF is van 1992 en heeft Rotterdam als thuishaven. De vier jaar jongere LEAH komt uit Groningen en een en ander had best wel tot een huwelijk kunnen leiden, maar dat is er niet van gekomen. Na een kortstondig samenzijn in de Beatrixhaven gingen zij elk weer huns weegs. LEAH met containers om de noord naar Straumsvik (IJsland) en ROELOF met stukgoed om de zuid naar Fecamp (Normandië), om daar na bijladen koers te zetten naar Freeport op de Bahama's. LEAH zal slechter weer gehad hebben dan ROELOF, want op de Noord-Atlantic kan het, zeker in de winter, aardig spoken, terwijl het op de Zuid-Atlantic doorgaans een stuk rustiger is.

De 99 meter lange LEAH is van Boomsma Shipping in Sneek, maar wordt gemanaged door Longship BV in Groningen. Het schip werd gebouwd in het Turkse Eregli en heeft capaciteit voor 467 TEU. De ROELOF is van de Amasus Shipping in Farmsum. Het schip heeft een lengte van 107 meter en werd gebouwd bij Sietas in Hamburg. Er is plek voor 401 TEU.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendor
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 67)

This page is created with TreePad