Onze voorzitter op zijn Duits
Hopper Dredger  Ecodelta 2019
Mooie Schepen en Banen - www.deoudrotterdammer.nl⁄product⁄mooie-schepen-en-banen⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Een twinlift op een roestbak

Containerschepen hebben altijd haast en waarom zou je niet twee 20 voeters tegelijk pakken als de spreader op 40 voet staat ingesteld? In containerjargon noemt men dat een twinlift en die besparen tijd. Het zijn een MAERSK en een Safmarine container van de Zuid-Afrikaanse rederij die in 1999 door A.P. Møller-Maersk werd ingelijfd. In 1996 gebeurde hetzelfde met SEALAND, alsook met P&O Nedlloyd in 2005. APM werd de grootste containerrederij en bestendigde die positie door veel  nieuwbouw en de overname van Hamburg-Süd eind 2017.

Medio 2018 had APM Maersk met 726 schepen 18 procent van de wereldmarkt in handen. De totale vervoerscapaciteit van hun schepen was iets meer dan 4 miljoen TEU, waarmee het gemiddelde schip uitkomt op 5500 TEU. Van die 726 schepen waren er 310 eigendom en 416 gecharterd. Een van de charterschepen is deze Liberiaanse MAERSK KOTKA die is vernoemd naar de haven in de Finse Golf. Ze is met 318 bij 43 meter goed voor 6418 TEU en ingezet op een trafiek tussen NW Europa en Noord-Amerika. Ze moet dus ook in de winter de Noord-Atlantic over met veel slecht weer. Dat zal dan ook de reden zijn dat het een roestbak is geworden, want ze ziet er met al die roeststrepen niet uit.

Eigenaar Hammonia Reederei in Hamburg, dochter van Peter Döhle Schiffahrt-KG, zal bij de volgende onderhoudsbeurt ongetwijfeld de scheepshuid laten kuisen en voor een nieuw jasje zorgen. In havens is dat met zo weinig bemanning niet te doen en mag sowieso geen verontreiniging van het havenwater plaatsvinden. De MAERSK KOTKA ligt hier in de Amazonehaven, waar wel een witte substantie drijft, maar die wordt veroorzaakt door de koelwateruitlaat van de Engie Centrale.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 80)

This page is created with TreePad