Passenger (Cruise) Ship AIDAcara..
Onze voorzitter op zijn Duits
DIT JAAR 2 VAARTOCHTEN (klik hier)
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Russische stookolie voor Singapore

Mooi weer of geen mooi weer, de meeste ladingactiviteiten gaan onverminderd door. Ook bij regen en zeker als het vloeibare lading betreft die via laadslangen verpompt wordt. Zo wordt hier op de Palen 82 de NAVE ELECTRON STS beladen vanuit de langszij liggende OLYMPIYSKY PROSPECT. STS staat voor Ship-To-Ship transfer, oftewel boord-boordoverslag. Het gaat om Russische stookolie die zodoende niet eerst in waltanks opgeslagen hoeft te worden en dat bespaart kosten.

Russische raffinaderijen zijn doorgaans niet al te modern en produceren relatief minder lichte producten en daarom veel stookolie. Het aanbod is groot, zo ook de vraag in Singapore, zeker als daar raffinaderijen in onderhoud zijn. Bij een gunstig prijsverschil is het dan lucratief om het, in grote partijen tegelijk, hiervandaan in VLCC's te verschepen. Die kunnen vanuit de Oostzee niet door de Grote Belt vanwege de maximum diepgang van 15 meter aldaar. Bij een netto verschil van $10 per ton kan zo per reis $2,5 miljoen verdiend worden.

In de schoorsteen van de OLYMPIYSKY PROSPECT staat SCF van Sovcomflot uit Moskou, de grootste rederij van Rusland. De Aframax van 113.905 DWT kwam met een diepgang van 14m30 uit Ust-Luga en twee andere Aframaxen gingen de Russische Liberiaan voor. Met deze drie partijen werd de NAVE ELECTRON beladen tot 21m30 om daarna met 250.000 ton stookolie de reis naar Singapore te ondernemen. Die ging om Kaap de Goede Hoop en duurde zes weken. De VLCC staat geregistreerd in Hong Kong, maar is van Navios Maritime Holdings Inc., een van de drie grote rederijen (tankers, bulkcarriers en containerschepen), waarover Ms. Angeliki Frangou in Piraeus de scepter zwaait.
 
Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 83)

This page is created with TreePad