Excursie het Havenbedrijf Rotterdam
Zr.Ms. Evertsen en de sleepboten Gouw en Noordzee
Mijnenjagers
Royal Princess
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Palen in het water en palen aan dek

Maersk staat vooral bekend als ´s werelds grootste containerrederij, maar heeft meer pijlen op de boog. Men opereert ook met een grote tankervloot. Niet met VLCC's of Suezmaxen, maar wel met Handymax, MR (Medium Range), LR2 (Long Range) en Aframax producttankers. Bij elkaar 164, waarvan 80 eigen, 22 gecharterde en 62 in management. De MR en Handymaxen vervoeren zowel 'witte' als 'zwarte' producten, de LR2 'witte' en de Aframaxen, die qua tonnage even groot zijn als de LR2 tankers, 'zwarte' producten.

Een der Aframaxen is deze MAERSK PELICAN van 109.647 DWT en die heeft iets bijzonders. Ze ligt bij ETT in het Calandkanaal, waar heel wat palen, zoals op de voorgrond, in het water staan, maar dit schip heeft twee palen aan dek staan. Ze zijn niet om af te meren, maar het zijn rotorpalen die uit langsstromende wind extra vermogen genereren. Een ronddraaiend voorwerp in een luchtstroom levert namelijk een kracht op die loodrecht op de luchtstroom staat. Dat is het Magnuseffect, waarmee 7 tot 10 procent brandstof bespaard kan worden.

Het Finse Norsepower heeft deze 30 meter hoge Flettner rotoren, met een diameter van vijf meter, bij Damen in Schiedam geïnstalleerd. Een aan stuurboord achter het manifold en die aan bakboord ervoor. Dit is het derde schip dat hiermee is uitgerust en ze gaat vanuit Rotterdam haar eerste testreis maken. De andere twee zijn de roro ESTRADEN die vaart tussen de Beneluxhaven en Teesport en de VIKING GRACE, een luxe roro passagiersferry die vaart tussen Finland en Zweden. De MAERSK PELICAN vertrok met 'fuel' naar Port Said en heeft zo een mooie reis voor de boeg om een en ander te testen.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Cees de Keijzer en Maersk Tankers
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 71)

This page is created with TreePad