Vaartocht met de SMARAGD 2 is verzet
Branchavond !!
Goud van Oud 518-521
Vaartocht 2020
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Waarheen, waarvoor?

Het overbekende lied werd uitgebracht in 1971 en leverde Mieke Telkamp haar eerste gouden plaat op. In hetzelfde jaar bracht Fred. Olsen uit Oslo de BUKKESKJELL in de vaart met speciale side doors voor het laden en lossen van pallets. Het schip van 299 BT werd in 2008 verlengd en vergroot naar 988 BT. Achter de GEPKE en met de GEPKE III erachter als stuurboot wordt het 49 jaar oude SSV (Standby Safety Vessel) als dood schip de Nieuwe Waterweg opgesleept. Zonder muzikale begeleiding, doch waarbij wel de vraag rijst: Waarheen, waarvoor?

Ze is niet bestemd voor de sloop, maar voor Bogenda Repairs aan de Ringdijk in Ridderkerk. De GLOMAR COMMANDER is gekocht door Dick van der Kamp Shipsales, die GLOMAR van de naam afhaalde en haar onder de (zevende) scheepsnaam COMMANDER te koop aanbiedt. Omdat de hoofdmotor gereviseerd of vervangen moet worden is de vraagprijs slechts $ 225.000. Of er emplooi voor is, zal de toekomst leren. Door het inkrimpen van de markt is er een ruim aanbod van dit soort schepen en de concurrentie moordend. Wellicht is er nog toekomstperspectief als guard ship bij de aanleg van windparken. Het schip is 63 meter lang, 10 meter breed, en heeft een dekruimte van 150 m² met een kraan voor 1,5 ton.

In 2009 werd de GLOMAR COMMANDER onder Panamese vlag toegevoegd aan de vloot van Glomar Offshore. Het bedrijf is gevestigd aan het Nieuwe Diep in Den Helder en heeft twee divisies, offshore en subsea, met bij elkaar 17 schepen. Acht hiervan opereren voor NOGEPA, de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie. Hierin zijn de 13 bedrijven verenigd, die een vergunning hebben voor het opsporen en winnen van olie en aardgas.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Piet van Dijk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 118)

This page is created with TreePad