Vaartocht met de SMARAGD 2 is verzet
Branchavond !!
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Monopile zadels

Meestal zijn het Chinese schepen die containerkranen vervoeren, soms met wel vijf tegelijk. Het kan ook anders en zelfs onder Nederlandse vlag, getuige het zware lading schip FAIRPARTNER van Jumbo Maritime B.V. De rederijnaam is inherent aan de naam Kahn, want pionier en oprichter van deze gespecialiseerde rederij in het verschepen van zware lading was Hans Gerhard Kahn. Hij vormde in 1968 de rederij uit Fairlift, Stella en Jumbo. Hij overleed in 2018 op 95-jarige leeftijd. Sinds 1990 is zijn zoon Michael Kahn de directeur. Het hoofdkantoor is gevestigd in Schiedam.

De containerkranen zijn wel Chinees en werden geladen in Taicang bij fabrikant RCI (Rainbow-Cargotec Industries). RCI heeft sinds 2012 een joint venture met Kalmar, het Zweeds-Finse bedrijf dat in 2001 de Nederlandse containerkraanproducent Nelcon overnam. Het was een lange reis voor de FAIRPARTNER. Via Singapore en het Suezkanaal duurde het zes en een halve week voordat werd afgemeerd bij Broekman Waalhaven op Heijplaat. Nog geen dag later vertrok de FAIRPARTNER naar Immingham, met nog steeds de kranen aan dek. En dan rijst wel de vraag: Wat komt dat schip hier eigenlijk doen?

Bij navraag bleek dat eerst in Rotterdam een partij zadels, om monopiles voor windmolens te vervoeren, gelost moesten worden. Ze worden gemodificeerd voor een offshore windfarm transportproject dat Jumbo uit gaat voeren. Hierbij wordt ook de FAIRMASTER ingezet. Die heeft als thuishaven Rotterdam, terwijl de FAIRPARTNER in Willemstad is geregistreerd. Deze thuishaven wekt de indruk dat het schip onder goedkope Curaçaose vlag zou varen, maar dat is niet het geval. Het betreft Willemstad in Noord-Brabant.

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 118)

This page is created with TreePad