Cutterzuiger Spartacus
Excursie naar het Havenbedrijf Rotterdam is verzet  naar 17 januari 2019.
Nóg meer mooie schepen en banen (deel 6)
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
De een z'n dood, de ander z'n brood
.
Het vervoer over zee van project- en zware lading is een bijzondere tak van (tran)sport, waarin meerdere rederijen zijn gespecialiseerd. Hieronder Hansa Heavy Lift dat opereert met elf moderne schepen. Ze dragen allemaal de naam van een havenplaats of rivier met HHL als voorvoegsel. De HHL VALPARAISO heeft als deklading twaalf windturbinewieken, in dit geval Chinese, die gelost moeten worden bij Broekman op Heijplaat. Een meeuw houdt ze angstvallig in de gaten, want die kan er later alleen maar last van hebben.

HHL bestaat sinds 2011 en wordt gemanaged vanuit Hamburg. Het verrees uit de as van Beluga Shipping in Bremen dat failliet ging. Oaktree Capital, een investeringsmaatschappij in Los Angeles, zag brood in dit speciale vervoer en na het afstoten van de oudere eenheden werd Beluga voortgezet als HHL. Beluga, opgericht in 1995, maakte wereldwijd naam met de BELUGA SKYSAILS, die uitgerust werd met een 'kite' van 160 m². Met (kosteloze) wind gaf deze megavlieger een brandstof(kosten)besparing, die bij gunstige wind kon oplopen tot 35 procent.

Hetzelfde Beluga voer in 2009 als eerste met een zware ladingschip via de NSR (Northern Sea Route) van Zuid-Korea naar Rotterdam. Dat is in zeemijlen 40 procent minder dan via het Suezkanaal en ijs(gang) en weder dienende, kan dat 10 tot 12 dagen schelen. HHL zette deze trend voort, want de HLL VALPARAISO ging via de NSR van China naar St. Petersburg om 'in open hatch' twee ladingkranen te laden. Daarna ging men weer terug om ze te lossen in Vostochny. Het schip is hoogwaardig Ice Class gecertificeerd en kan zonder ijsbreker door ijs tot 80 cm dik.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp &Wikipedia
        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 77)

This page is created with TreePad