WSS Rotterdam Branch


 


<--  U kunt op deze site navigeren door op de links in het linker 'boom'-paneel te klikken. De inhoud van de pagina's verschijnt in dit 'tekst'-paneel.


<--  You can navigate this site by clicking on the links in the left 'tree' pane. The content of the pages will appear in this 'text' pane.


Vaartochten 2021 -

3 juli is volgeboekt en voor 21 augustus is nog plaats.


De Rotterdam Branch  is een afdeling van de World Ship Society , een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten.  
De Rotterdam Branch  doet dit onder meer   door het organiseren van:

Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van maritieme evenementen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en activiteiten van de
World Ship Society   en van de Rotterdam Branch , of wilt u zich aanmelden als lid of donateur

Adres zie Colofon


Schip & Haven


Geen lig, maar wel een staanplaats 

 

Ze staat hoog op haar poten in de Wiltonhaven en bij het naderen van de Beneluxtunnel zie je het gevaarte al van verre. Met een niet al te breed vaartuig zou je er zelfs onderdoor kunnen varen. Het kost wel wat moeite om aan en van boord te komen. Dat kan alleen met de eigen kraan of de walkraan bij deze ligplaats, beter gezegd staanplaats. Die is bij Hebo Maritiemservice, dat in 2014 eigenaar werd van onder meer Mammoet Schiedam. Vervolgens verkreeg investeringsclub O2 Capital Partners in 2017 een belangrijk aandeel in Hebo.

 

De SWIFT 10 is een offshore boor- en onderhoudsplatform van Swift Drilling N.V. Cura├žao, dochter van J-UB (Jack-Up Barge BV) in Sliedrecht. Dat is onderdeel van de Van Es Holding Group van Paul van Es van PVE kranen, wat weer ressorteert onder de Dieseko Group van Jan van Es. Het zelfheffende platform van 67 bij 40 meter is ingericht met een geautomatiseerd pijpbehandelingssysteem, wordt ook ingezet om leidingen en afsluiters te reviseren en om boorputten te plomberen als die uit productie gaan. De boordiepte is maximaal 5500 meter en met de 92 meter lange poten kan gewerkt worden tot een waterdiepte van 45 meter. 

 

In de Wiltonhaven ligt ook de ESCAPE, een Baltimax feeder van JR Shipping in Harlingen. De voormalige AKERDIJK van 1436 TEU werd met machineschade binnengesleept en ligt al ruim een maand bij Damen Shiprepair voor de kant. Verderop ligt ook nog het luxe cruiseschip WIND SURF. Deze viermaster van Windstar Cruises is vanwege de coronaperikelen opgelegd en ligt er al werkeloos sinds 11 november 2020.

                                                                                                            

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer