WSS Rotterdam Branch



<--  U kunt op deze site navigeren door op de links in het linker 'boom'-paneel te klikken. De inhoud van de pagina's verschijnt in dit 'tekst'-paneel.

.

 

Door links op de "+" te klikken klapt het onderwerp uit.


<--  You can navigate this site by clicking on the links in the left 'tree' pane. The content of the pages will appear in this 'text' pane.


ZOEKEN op de website


Mededelingen en wijzigingen website


De Rotterdam Branch  is een afdeling van de World Ship Society , een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten.  
De Rotterdam Branch  doet dit onder meer   door het organiseren van:

Branchebijeenkomsten,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van maritieme evenementen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en activiteiten van de
World Ship Society   en van de Rotterdam Branch , of wilt u zich aanmelden als lid of donateur

Adres zie Colofon


  Schip & Haven



De allergrootste rederij

 

COSCO staat voor China Ocean Shipping Company en is een Chinese staatsmultinational met het hoofdkantoor in Sjanghai. Met 468 schepen staan ze vierde op de ranglijst van containerrederijen met nog eens 46 containerschepen in de orderportefeuille. Daarnaast wordt binnen de COSCO Group geopereerd met een omvangrijke vloot van 441 bulkcarriers, 227 tankers en 174 andersoortige schepen, waaronder half afzinkbare, zware lading, multi purpose, RoRo’s en zelfs een handvol passagiersschepen. Bij elkaar meer dan 1300 schepen, waarmee de COSCO Shipping Group te boek staat als de allergrootste rederij.

 

De COSCO NETHERLANDS is een van die schepen en ligt afgemeerd bij de Euromax Terminal in de Yangtzehaven. Kennelijk heeft men haast want er staan zes kranen op. Het schip kwam 2013 in de vaart en is in Hong Kong geregistreerd. De capaciteit is 13.386 TEU, de lengte 366 meter en met een breedte van 51 is het een Neo-over-Panamax omdat de maximum toegestane breedte voor de nieuwe sluizen van het Panamakanaal 49 meter bedraagt.

 

Tegelijk met laden en lossen wordt het schip gebunkerd door de langszij liggende ATLANTIC PRESTIGE. Het is een van de moderne dubbelwandige bunkerlichters in de vloot van Atlantic en kwam 2010 in de vaart. Het schip meet 135 bij 13,5 meter en de tonnage is 5979 ton. De hoog aan de bunkergiek hangende bunkerslang is aangesloten op het bunkermanifold van het zeeschip en met een pompsnelheid van 1600 m ³ per uur is een volle lading in nog geen vier uurtjes overgepompt.

 

Tekst: Cees de Keijzer

Fotografie: Peet de Rouw