WSS Rotterdam Branch



National Geographic Endurance


Scheepvart-nieuw Douw Jorritsma


<-- U kunt op deze site navigeren door op de links in het linker 'boom'-paneel te klikken. De inhoud van de pagina's verschijnt in dit 'tekst'-paneel.


<-- You can navigate this site by clicking on the links in the left 'tree' pane. The content of the pages will appear in this 'text' pane.


De Rotterdam Branch  is een afdeling van de World Ship Society , een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten.  
De Rotterdam Branch  doet dit onder meer   door het organiseren van:

Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van maritieme evenementen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en activiteiten van de
World Ship Society   en van de Rotterdam Branch , of wilt u zich aanmelden als lid of donateur

Adres zie Colofon


Schip & Haven


Met en zonder Maltezer kruis

.
­ DFDS staat voor Det Forenede Dampskibs-Selskab, dat zich het best laat vertalen met The United Steamship Company. Het hoofdkantoor zetelt in Kopenhagen en de rederij ontstond in 1866 toen op initiatief van Carl Frederik Tietgen drie rederijen fuseerden. In 2016 werd het 150-jarig bestaan gevierd en al die jaren is DFDS een gerenommeerd scheepvaartbedrijf gebleken dat uitgroeide tot een toonaangevend van 'deur tot deur' logistiek dienstverlener.

Ze waren altijd duidelijk herkenbaar door een Maltezer kruis in de schoorsteen, maar enkele schepen hebben daar tegenwoordig DFDS staan, wat ook al met grote letters in de zij staat. Dat is dus dubbelop, waarbij zo´n fraai gestileerd Maltezer kruis toch heel wat stijlvoller oogt. DFDS opereert met 50 RoRoschepen op 25 routes en hoe op de GARDENIA SEAWAYS de trailers het bovendek opgereden worden, wordt duidelijk door de oprit aan bakboordskant. Het schip zit ter hoogte van de 1ste Pet en gaat aanstonds aanpassen naar bakboord, om vervolgens onder de noordwal naar stuurboord te draaien en dan 'over stuur, dus achteruit, de Vulcaanhaven in te varen.    

DFDS vaart vanuit Vlaardingen met vijf RoRo's op Felixstowe en Immingham. Naar Felixstowe duurt dat 7 uur en zijn er 3 afvaarten per dag. Immingham is 12 uur varen met 6 afvaarten per week. De GARDENIA SEAWAYS en zusterschip TULIPA SEAWAYS varen op Felixstowe, alsook de SUECIA SEAWAYS. De zusjes zijn van 2017 en 210 bij 26 meter. Op de vier dekken is plek voor 262 trailers. In 2020 kwamen de zusterschepen HOLLANDIA SEAWAYS en HUMBRIA SEAWAYS in de vaart, die op Immingham varen. Ze zijn 237 bij 33 meter en hebben 6695 meter 'lane', waarop 449 trailers passen.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp