WSS Rotterdam Branch



<--  U kunt op deze site navigeren door op de links in het linker 'boom'-paneel te klikken. De inhoud van de pagina's verschijnt in dit 'tekst'-paneel.


<--  You can navigate this site by clicking on the links in the left 'tree' pane. The content of the pages will appear in this 'text' pane.


De Rotterdam Branch  is een afdeling van de World Ship Society , een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten.  
De Rotterdam Branch  doet dit onder meer   door het organiseren van:

Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van maritieme evenementen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en activiteiten van de
World Ship Society   en van de Rotterdam Branch , of wilt u zich aanmelden als lid of donateur

Adres zie Colofon


Nieuws Branchavond

Goud van Oud 562-565


Schip & Haven



 


  MSC thans de grootste

Na meer dan 25 jaar werd koploper Maersk onttroond door MSC. Op 5 januari steeg de capaciteit van MSC tot 4.284.728 TEU (645 schepen), tegen die van Maersk (738 schepen) met 4.282.840 TEU. Maersk zal die eerste plaats niet gaan heroveren, want het orderboek van MSC (60 schepen met 999.808 TEU) is beduidend groter dan dat van Maersk (25 schepen met 255.100 TEU). CMA CGM (3,2 miljoen TEU) staat op plaats drie en streefde al eerder COSCO (2,9 miljoen TEU) voorbij. De overige rederijen met meer dan een miljoen TEU zijn Hapag-Lloyd, ONE en Evergreen. Laatstgenoemde zal door het nieuwbouwprogramma zeker nog stuivertje gaan wisselen met ONE. Van de Big 7 zijn vier containerrederijen Europees. 

Bron: Alphaliner

 

Onderschrift Foto 1.

Inkomend de MSC ROSA M (14.036 TEU) en uitgaand de MSC TOPAZ (13.029 TEU). Beide schepen zijn 366 meter lang. De MSC TOPAZ is 3 meter smaller, wat 1007 TEU scheelt.

 

Onderschrift Foto 2.

Inkomend de MADRID MAERSK (19.630 TEU) en 399 bij 58,6 meter. Uitgaand de van Costamare gecharterde MAERSK KINGSTON (6246 TEU), 304 meter lang en 40 breed.

 

Tekst: Cees de Keijzer

Fotografie: Arjan Elmendorp