<-- U kunt op deze site navigeren door op de links in het linker 'boom'-paneel te klikken. De inhoud van de pagina's verschijnt in dit 'tekst'-paneel.
.
Door links op de "+" te klikken klapt het onderwerp uit.
<-- You can navigate this site by clicking on the links in the left 'tree' pane. The content of the pages will appear in this 'text' pane.
Mededelingen en wijzigingen website
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society , een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten.
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchebijeenkomsten,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van maritieme evenementen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en activiteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch , of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Wiltonhaven
Een schip in dok is voor de reder een kostbare zaak. Het is uit de vaart, levert geen vrachtpenningen op en kost alleen maar geld. Dat neemt niet weg dat voor inspectie, onderhoud en reparaties, periodiek gedokt moet worden. Voor een schip als de TRINITAS is dat tenminste eenmaal in de vijf jaar, waarbij dan gelijk de scheepshuid ontdaan wordt van aangroei. Het verwijderen van de ‘baard’ van dierlijke en plantaardige organismen, zoals zeepokken en wieren, heet dan ook ‘knippen en scheren’. Gunstig effect is dat het schip harder gaat lopen en dus brandstof bespaart.
De TRINITAS is gezamenlijk eigendom van de familie Danser en Wagenborg, beiden te Delfzijl en had Rotterdam als thuishaven. Het multipurposeschip voer in charter voor Nirint Shipping in Barendrecht dat met zeven gecharterde schepen een lijndienst onderhoud op de Caribbean. De trafiek omvat Aruba, Cura ç ao, Bonaire en meerdere Cubaanse havens, waarna via het Canadese Halifax en het Spaanse Bilbao koers gezet wordt naar Rotterdam. Kort na de dokbeurt volgde een ander charter en werd onder de naam PUKA omgevlagd naar Cyprus.
De TRINITAS staat in Dok 2 van Damen Shiprepair in de Wiltonhaven, waar op plaats 24 de FUGRO QUEST ligt. Dat is een seismisch onderzoeksschip en een van de 45 eenheden van Fugro in Leidschendam. Het opereert onder Cypriotische vlag. De Wiltonhaven stamt uit 1924 en is dus bijna 100 jaar. In de hoogtijdagen van de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Feijenoord was er volop bedrijvigheid met reparatie, onderhoud en nieuwbouw. In 2003 nam Damen het over.
Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp